tisdag 10 september 2019

Carolina Neurath: Fartblinda (Betyg 5) ljudbok

Under min tid som bankanställd har jag varit med om avdelningar/personer som prisats för sina framgångar på aktier och optionsaffärer samt olika utlåningsupplägg  Jag har sett höga bonusar utbetalats. Jag har själv fått kommentarer som ”vissa väljer att stanna på marken när luftballongen lyfter”. Det är svårt att stå emot då! Jag har sedan bevittnat många personliga fall. Ett par gånger har banken varit mycket nära att gå omkull. Jag har förlorat pengar på personalkonvertibler. Igenkänningsfaktorerna är stora i denna roman.
Den despotiska ordföranden som tidigare verkat som vd i den bank hans farfar startat mörkar tillsammans med vd hur illa det är på tradingavdelningen. Han ser till att sko sig själv när banken är på väg och gå omkull.  Han har förmått anställda teckna personalkonvertibler ofta med stora lån. Ekonomijournalisten Beatrice på finanstidningen gräver och rapporterar.
Jag sträcklyssnade denna bok! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar