onsdag 3 mars 2021

Ragnar Jonasson : Vit död (Betyg 2)

 Egentligen vet jag inte varför jag läste denna bok. De övriga böckerna han skrivit har inte fått höga betyg. Jag tycker inte denna bok är speciellt bra. Tinna jobbar på ett sanatorium i Akureryi på norra Island 1983 Mord sker och utreds dåligt. 2012 påbörjar Helgi ett examensarbete om fallet i sin kriminologi utbildning. Allt har inte gått rätt till... 

Att jag läser dessa böcker är att jag är fascinerad av Island med sin dramatiska landskap. Jag är också imponerad över att ett land med totalt 350000 invånare kan producera så många författare. Här påminns jag om att fram till 1987 var torsdagar TV fria. Mening var att man skulle umgås eller gärna läsa en god bok! Fram till 1983 var även hela juli utan TV program. Intressant med synen att TV var pacificerande och till viss del skadligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar