torsdag 19 augusti 2021

Magnus Västerbro: Tyrannens tid:om Sverige under Karl XII. (Betyg 5) Ljudbok

 I slutet av boken färdas några Saxare genom Sverige mot Stockholm. De förfäras över armodet och tillståndet i landet. De är glada att de har med egen mat då det inte verkar finnas mycket till befolkningen. Landet har totalt utarmats av kungens krig som oavbrutet hållit på i 18 år. Denne krigarkung har tvingat ut nästan alla män att slåss för färdenelandet. I början vanns stora segrar men allt förloras igen. Visst har jag läst om Karl XII förut men här får jag följa enskilda människor genom bevarade brev och rättegångsprotokoll. Mycket intressant som jag kan sätta i relation till vad som händer i världen idag där despoter härskar utan hänsyn till sitt folk. 1710 härjar dessutom pesten i Europa. Fartyg skall sitta i karantän innan de anlöper Stockholm. Kontrollen är slapp och passagerare tar sig i land med katastrofala följder då befolkningen dör som flugor. Man försöker begränsa utbrottet men det sprider sig. I Örebro är man vaksam och skiljer genast sjuka från samhället vilket får till följd att det endast blir ett fåtal dödsfall. I Nyköping har man dålig styrning med många dödsfall. Känns det igen? En fråga jag ställer mig flera gånger när jag lyssnar på boken är. Varför har vi statyer över denne man som orsakat så mycket lidande? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar