lördag 27 april 2024

Anni Blomqvist: Vägen till Stormskäret (Betyg 3) ljudbok

Jag såg att den finska filmen Stormskäret, som gjort stor succé i Finland, går på biografen här därav  denna lyssning. En okej bok om gamla tider när livet i stort sett gick ut på att överleva. Familjen bor i skärgården och använder öarna runt om för skörd och till djuren. Maja gifter sig, inte av kärlek vid första ögonkastet då det finns en annan, men tycke uppstår. Nu är det dags att sätta eget bo på en av de yttersta öarna. 

För inte så länge sedan läste jag Katrina av Sally Salminen som också handlar om livet i yttersta skärgården på Åland. Roy Jacobsen har skrivit en romanserie om livet på öarna i norska skärgården som jag tyckte mycket om. Jag har läst ett otal böcker om det gamla bondesamhället. Denna bok är en i raden av dessa skildringar från förr. Det var absolut inte bättre då men det finns ett romantiskt skimmer över denna tid då det gällde att ta vara på allt. Jag kommer att läsa resten av de fyra böckerna som ingår i serien Maja på Stormskäret.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar