måndag 17 juni 2024

Marie Hermanson: Längst in i skogen (Betyg 4) ljudbok

För några år sedan tog jag med mig Alvin och Gabriel till Naturhistoriska museet. Jag hade förberett dem på att vi skulle se siamesiska tvillingar i formalin och att vi skulle gå in i en val. Jag glömmer aldrig den tröttsamma minen på flickan i receptionen. Ännu en farmor som frågar efter dessa tvillingar syntes tydligt att hon tänkte. Svaret var att de finns i förrådet och skall inom kort begravas. Valen är bara öppen på valborg och valdagen. I övrigt kändes museet som en svunnen tid då människorna fick inblick i omvärlden via dessa samlingar. Dioramorna minns jag inte. 

I denna bok försvinner Alice inne på museet i samband med att hon besöker det tillsammans med syskon och barnflickan Maj. Jag känner mig lite irriterad på alla konstighet i boken och är nästan beredd att ge upp men så vänder det och jag får svar på en massa lösa trådar. Den blir riktigt spännande mot slutet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar