måndag 26 augusti 2024

Bengt Ohlsson: Helga (Betyg 3) ljudbok

 Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas utgavs 1905. Den handlar om den melankoliske Doktor Glas som vill göra en stor handling i sitt liv. Helga lever i ett äktenskap med den mycket äldre prästen Gregorius. Hon har en älskare. Hon anförtror sitt sorgliga liv för Doktor Glas som fattar tycke för Helga och slutligen giftmördar Gregorius. Boken väckte mycket anstöt när den kom ut och har blivit en klassiker. 2004 skrev Bengt Ohlsson en roman som tar upp Gregorius historia. Detta var före min bloggtid. Jag minns att jag läste Doktor Glas innan jag läste Gregorius  Jag minns också att jag tyckte mycket om boken Gregorius.

I denna bok får vi höra historien ur Helgas perspektiv. Åren har gått och hon minns knappt Doktor Glas. Historien gör sig påmind. Boken får bara en trea då jag tycker den är lite innehållslös. Dock är det både intressant och tänkvärt att kunna följa dessa fiktiva personer ur olika perspektiv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar