lördag 27 januari 2018

Hanya Yanagihara: Ett litet liv (Betyg 4)

Tre personer som är med i olika bokcirklar berättar för mig att nästa bok de skall läsa är 'Ett litet liv'. En bok jag inte läst något om men naturligtvis blir mycket nyfiken på. Tänker att en så populär bok måste ha en lång kö på biblioteket men slänger ändå iväg en reservation. Dagen efter får jag ett sms och kan då hämta boken som inte är en liten bok. En tegelsten. De första tvåhundra sidorna är sega. Skall jag orka läsa hela? Men så händer något och jag sjunker in i boken. Jag riktigt längtar att få sätta mig och fortsätta. Ett tag tänker jag ge den allra högsta betyg men så segar den till sig i vissa partier. Boken är 200 sidor för tjock. Tänk om de sega bitarna kunde skalats bort. Det hade blivit en bok på 532 tättskrivna underbara sidor.
Manlig vänskap i en intellektuell och konstnärlig miljö i New York. Vännerna förstår att Jude bär på hemska upplevelser. Han har också varit med om en olycka. I mitten av boken får jag som läsare reda på vad som hänt Jude. Det ger mig en förståelse varför han skär sig så ofta och inte litar på att någon verkligen uppskattar och älskar honom. Till slut berättar han för Willem.
Efter att ha läst denna bok undrar jag hur många män i världen finns det som vill ha sex med unga pojkar? Det verkar finnas bland alla samhällsskikt. Denna bok som enbart handlar om män är skriven av en kvinna. Jag är så glad att jag har haft möjlighet att ta del av denna bok samtidigt som jag skänker dessa heltidsarbetande kvinnor mitt i livet en tanke. Det måste vara ett stressmoment för dem att på utsatt tid läsa så här tjocka böcker för att sedan diskutera dem. Det är inte lite de skall hinna med!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar