tisdag 3 april 2018

Fatima Bremmer: Ett jävla solsken (Betyg 5) ljudbok

Ute på orienteringstävlingar träffar jag ofta Ingrid. Hon lyssnar mycket på böcker och kunde tipsa mig om den här Augustvinnaren i Faktaboksklassen 2017. Så bra och intressant om Esther Blenda Nordström som räknas som Sveriges första undersökande journalist när hon tar tjänst som piga på en gård i Södermanland. Det blir många artiklar i Dagens Nyheter om de anställdas villkor på landet och hon skriver också en mycket uppmärksammad bok 'En piga bland pigor'. Hon är en riktig äventyrerska och tjänstgör som flyttande lärare bland samer, reser i Sydamerika, jobbar i Sibirien bland annat. Hon skriver barnböcker om Ann-Marie i en serie hon kallar Rackarungen. Hon var mycket efterfrågad och känd i början på 1900 talet men glöms sedan bort. I efterordet står det att Astrid Lindgren har fått all lys på sig som pionjär med sina böcker. Man förstår dock att hon fått mycket inspiration från Esther Blenda där många saker plagierats rakt av. 
För mig var detta ett totalt nytt namn. Jag kan bara tacka författaren för allt arbete så jag har kunnat ta del av detta spännande öde. 
Esther Blenda var homosexuell och hennes kärlek heter Carin. Fram till 1944 var detta en kriminell handling i Sverige och hemlighölls och förnekades därför. 1976 ansågs homosexuellitet inte längre som en sjukdom i vårt land. Tänker på detta när jag tar upp frågan med en av mina arabiska välutbildade vänner. Det är inte naturligt säger han. Det kanske går att bota med mediciner! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar