torsdag 7 februari 2019

John Ajvide Lindqvist: Gräns (betyg 5)

När jag och min ”nätbridgekompis” Ulla går igenom de brickor vi spelat händer det att vi halkar in på lite annat prat. Denna gång filmer. Ingen av oss har sett Gräns men hon har läst boken och tyckte det var en av de bästa böcker hon läst. Jag hade inte ens funderat på om det fanns en bok som filmen var baserad på. Jag har ju tidigare läst böcker av denne författare, böcker som jag tänker på ibland. Den första var Himmelstrand som jag tyckte var fantastiskt bra trots att det är fantasy. Nästa bok hette Rörelsen. Fruktansvärt äcklig där de suger blod i ett badkar. Även denna bok kommer för mig i vissa situationer. Sedan har jag också läst Låt den rätte komma in men den boken har jag inget minne av. Tur jag har min bokblogg. Så till denna historia som är en novell mer. Än en gång konstaterar jag att författaren har ett mustigt språk. Tulltjänstekvinnan som luktar sig till när det smugglas. Mötet med en annan person som likt henne själv är ett troll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar