tisdag 26 februari 2019

José Saramago: Blindheten (betyg5)

Jag skall åka till Portugal och rida I år. Brukar försöka läsa böcker av landets författare för att få en extra känsla för platsen innan jag åker. I slutet av 1900 talet läste jag Alla namnen av nobelpristagaren Saramago. Minns att jag tyckte den var mycket bra.
Jag är blind skriker föraren i bilen som stoppat för rött ljus. Han får hjälp hem av en person som snart också blir blind. Så följer ögonläkaren och de som satte väntrummet. En mystisk epidemi?  Myndigheterna blir rädda och sätter dem karantän. Ett gammalt mentalsjukhus (Restad?). Fler och fler kommer till karantänen och tvingas leva under hemska förhållanden. Läkarens fru har följt sin man hit fast hon ser. Hon kommer nu att vara gruppens ögon. Här handlar det om gruppsykologi och hur vissa människor roffar åt sig trots att de alla sitter i samma båt och borde hjälpa varandra.
Jag tycker boken är så bra och bara längtar efter att få sätta mig och läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar