torsdag 19 mars 2020

Steve Sem-Sandberg: W (betyg 2) ljudbok

Boken är augustipris nominerad. Den är hyllad i olika recensioner jag läser. Jag har den uppskriven på min ”att läsa” lista. Jag är dock motvillig då jag läst De fattiga från Lodz av samme författare tidigare. Den var hemsk och lite tradig tyckte jag.
Denna bok har en verklighetsbakgrund då den handlar om fotsoldaten Woyzeck som står inför rätta anklagad för att ha mördat sin älskade Johanna Worst . I tre år utreds mordet i Leipzig och på så vis är soldatens vedermödor från krigen han varit med i väl dokumenterade. Han avrättas på stadens torg 1824. 10 år efter hans död skriver George Buchnes en pjäs om detta. Pjäsen är välkänd och har ofta framförts genom åren i många länder.
Jag tycker att boken är som en gammal rysk roman. Bitvis mustig med detaljrika beskrivningar. Bitvis tycker jag den är mycket bra om än ack så hemsk. Men den är också tradig i sina detaljerade beskrivningar. Absolut ingen bok jag längtade till men som så ofta är det dessa böcker som ger tankar i efterhand. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar