onsdag 16 augusti 2017

Henrik Tord: Kum. (Betyg 5) ljudbok

Vissa böcker går mig totalt förbi. Detta var en sådan bok. Tack Martin för tipset. Fattiga bönder i Kambodja låter sig övertalas att skicka två av sina barn till huvudstaden för att jobba på restaurang och skicka hem pengar. Naturligtvis hamnar de på bordeller där barn utnyttjas på det grymmaste sätt. I början känns boken så hemsk att jag inte vet om jag orkar läsa vidare. Men så skäms jag lite. Skall jag inte ens orka läsa om detta som jag vet att många utsätts för.
En svensk liten flicka rövas bort. Poliskommissarie Malek är så trött på dessa föräldrar, ambassadören och svenska myndigheter. Vilken press de sätter på honom för att hitta henne. Malaysiska barn blir bortrövade lite då och då. Naturligtvis är föräldrarna hemskt upprörda men mer är det inte. Är vita barn så mycket mer värda tänker han? En högt uppsatt kinesisk man har fått aids i sin kontakt med prostituerade. Det finns en tro att får han ha samlag med en "vit liten ängel" kommer han att bli frisk. Vi följer den fules kamp. Boken känns äkta och är dessutom mycket spännande. Man kan inte räkna ut hur den slutar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar