torsdag 13 september 2018

Ildefonso Falcons: Katedralen vid havet (betyg 3) ljudbok

I min bokhylla står denna tjocka bok. Den utkom på svenska 2008 och jag läste den då. Den fick mycket lovord och var hyllad. Jag vet dock att jag inte var så förtjust i den. Under årens lopp har jag då och då stött på personer som frågat om jag läst den och uttryckt sin förtjusning över boken. Jag bestämde mig därför att lyssna på boken och mitt omdöme står fast. Jag tycker inte den är så bra. Arnau Estanyols far är livegen med egen gård som han brukat i generationer. Adelsmannen på godset har dock all rätt till honom att ta ut skatter och till och med ligga med hans brud på bröllopsnatten (Detta känns igen från Rid i natt). Modern tvingas amma härskarens barn och Arnau läggs ut för att dö. Fadern tar med sin son och flyr till Barcelona. Här byggs katedralen och Arnau blir inblandad. Han gör sedan en klassresa med förvecklingar och bekymmer på vägen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar