fredag 7 september 2018

John Williams. Stoner (betyg 5) ljudbok

Jag pratar med min syster som är på semester i Grekland. Hon berättar att på hennes jobb har man ett antal böcker som de kan låna. Där fanns bland annat Stoner. En av hennes kollegor prisade den och sa att det var en kultbok.
Jag läser att boken gavs ut 1965 och fick fina recensioner upplagan på 2000 såldes slut och sedan blev den bortglömd. 2003 återutgavs den och sakta spreds sig nyheten om en fantastisk bok. Det är nu 10 år efter författarens död. 2014 blev den bästsäljare i Europa utan någon braskande reklam på något sätt.
Jag laddade genast ned boken och tänk vad lätt det gick att laga mat och baka päron/äpplekakor med den i öronen. Det är en stillsam bok som handlar om en bondson som får börja universitetet för att gå lantbrukarutbildning. Han upptäcker här litteraturen och  byter inriktning. Han blir kvar som lärare. Han gifter sig och får ett mycket misslyckat äktenskap. Det händer inte mycket ändå är jag nu en av de som hyllar boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar