lördag 9 januari 2021

August Strindberg: Röda rummet (Betyg 2) ljudbok

 I slutet på mina drömmars stad har ”Tummen” fått ett exemplar av Röda rummet. Jag förstår att han här skall finna inspiration till sina tankar om revolution mot de slavliknande förhållandena bland de fattiga arbetarna. Därför gav jag mig återigen på att läsa denna bok innan jag fortsätter med Fogelströms serie. Vid mina tidigare försök att läsa boken har det inte gått så bra. Den är inte så lättillgänglig.  Nu bestämde jag mig för att lyssna. Huvudpersonen Arvid Falk sägs vara August alter ego. Jag läser om boken att den är banbrytande i sitt språk där den kritiserar olika samhällsfunktioner. Jag tycker bitvis den är svår att förstå sig på. Att den kunde vara en inspirationskälla är märkligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar