torsdag 14 januari 2021

Per Anders Fogelström: Barn av sin stad (Betyg 5+) ljudbok

 Så fortsätter jag att följa Hennings familj efter hans död i lungsot. Systern Emelie jobbar vidare på tvål och parfymfabriken. Personskildringarna vävs ihop med verkliga händelser i historien. På den stora Stockholmsutställningen (konst-industri)15 maj - 3 oktober 1897 flyttades en del av fabrikens tillverkning till utställningsområdet. Emelie tar med sin halvbror Gunnar när hon arbetar. Han roar sig på området bland annat med att åka i dalkullornas båt i sagolandet. Jag googlar kring händelsen och läser att Liljeholmen som plockat in tillverkning på området som något helt nytt. Jag läser också om jätteljuset och sagogrottan. Brodern Olof är en konstnärssjäl. Han träffar Arthur som blir hans kamrat. Jag läser om Arthur Högstedt 1877-1942. Han skrev sånger och tecknade. (Kväsarvalsen) 

Personskildringarna känns så äkta, riktigt som jag är med bland kåkarna på söder. Vilket nöje att läsa dessa böcker. Jag passar också på att se en tv-produktion om August Palm på SVT play. Hans kamp finns också med i böckerna. Hur han samlar tusental på möten men det ändå inte leder till att arbetarna organiserar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar