fredag 15 december 2023

Anders De la Motte: Glasmannen (Betyg 4) ljudbok

Efter ha lyssnat på ett antal dokumentärer ( Annika Taesler, Kerstin Ekman, Charlotte Kalla, Ingvar Carlsson) kände jag att det var dags för en deckare. Har tidigare lyssnat på första boken i den här serien om Lea Asker och Martin Hill. Som i förra boken handlar de om folk som försvinner när de håller på med Urban exploration. Denna gång på en ö med bergarten ryolit  som ligger i en rund sjö som man tror skapats av ett meteoritnedslag. Jag slår upp ryolit och läser följande: ”Ön Ramsö, som ligger i sjön Mien, är unik i Skandinavien! Här finns nämligen bergarten ryolit, som bildats av hårdnad lava och aska från en forntida vulkan eller meteoritnedslag - det finns olika teorier om den 42 meter djupa kraterformade sjöns ursprung”  Jag läser också om obsian som är ett slags vulkanisk glas.

En otrolig historia om den skrupelfrie affärsmannen på ett gods med tunnlar till ön i sjön. Han vill ha evigt liv och offrar personer i sina experiment. Men polis Lea som blivit placerad i källaren för att lösa kalla fall tillsammans med några udda personer löser det hela. Samma anslag som Jussi Adlers böcker! Jag är ju inte speciellt förtjust i deckare men jag gillar tonen i boken. Den är spännande trots övernaturliga inslag. 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar