lördag 26 januari 2019

Tove Alsterdal: Blindtunnel (Betyg 5) ljudbok

Har jag läst något av Tove Alsterdal är den tanke som far i mitt huvud när jag ser att en ny bok av henne exponeras i skyltfönstret. Vilken tur att jag har min bokblogg. Här kan jag uppdatera mig om att jag läst fyra böcker av henne innan. Alla har fått fyra i betyg. Jag brukar skriva nyckelord så jag skall komma ihåg handlingen men här minns jag bara fragment. Ändå högt betyg. Märkligt.
Denna gång är vi i Sudetenland.. Ett gammalt område som sedan medeltiden bebos av tyskar men ligger i Tjeckoslovakien. Under kriget sympatiserar en del av befolkningen med Nazisterna men långt ifrån alla. Efter kriget tvingas Sudettyskar bära en vit armbindel och fördrivs ut ur området och behandlas lika grymt som nazisterna behandlat judar och opposionella. 
Huvudpersonens man har blivit uppsagd på sitt jobb och vill skapa ett nytt liv i ett annat land. Han hittar en gammal vingård i en stad i gamla Sudetenland som de köper och flyttar till med dröm om att öppna ett pensionat. De hittar ett gammalt lik från en ung pojke i ett utrymme i källaren. Så får jag läsa en komplicerad historia som är mycket spännande och gör att jag inte kan sluta lyssna. Tror att jag inte kommer att minnas helheten om ett år men boken är underhållande, spännande och mycket lärorik om vad som hände tyskar i andra länder efter andra världskriget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar