lördag 21 juli 2018

Niklas Natt och Dag: 1793 (Betyg 5) ljudbok

På släktträffen mötte jag min morbror. Det blev lite prat om böcker och han rekommenderade då denna bok. Jag kände mig skeptisk till om jag och han har samma boksmak. Förstod att det var en historisk roman och jag var övertygad om att han är en person som är noga med att alla faktadetaljer är rätt. När det är så tappar ofta romanen sin berättarglädje. Men mina farhågor kom på skam. Detta var en riktigt mustig berättelse, kanske för mustig, som jag hade stor glädje att lyssna på då också inläsaren var mycket bra. En styckad kropp hittas i sjön Fatburen, den igenslammade sjö där kåkstadens avskräde hamnar. Ett grymt mord där offret fått lida fruktansvärt. Den lungsjuke Cecil  Winge tar med sitt skarpsinne sig an fallet. Vi får också följa den stackars Anna-Stina som trots att hon är oskuld hamnar på Spinnhuset som sköka. Ont förtal ha föregått detta. Det var inte bättre förr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar